Monday, November 30, 2009

Aidiladha aku yg plg bermakna

Tahun 2009 ni merupakan tahun ke-26 aku menyambut aidiladha. Selama ini kehadiran aidiladha seakan-akan tidak memberi makna kepadaku kerana kemeriahaannya tidak seperti sambutan aidilfitri tetapi sambutan aidiladha kali ini adalah aidiladha yg paling bermakna dan istimewa sepanjang aku hidup di atas muka bumi ini.

Sebab utama ialah buat pertama kali aku terlibat dengan aktiviti korban. Bertungkus-lumus aku tarik lembu, menenangkan lembu yg mengamuk, melihat penyembelihan lembu, melapah, menimbang daging lembu dan sebagainya. Walaupun terpaksa berpanas di bawah pancaran terik matahari, aku dapat rasakan keseronokan melibatkan diri dalam aktiviti korban ini. Sebenarnya program korban ini anjuran parlimen tempat aku iaitu di Jempol (Bahau) dan kira-kira 2000 penduduk kampung terlibat dlm program Korban Perdana ini. Yang peliknya, warna tema baju program ini ialah merah. Mungkin sebab itulah aku tengok lembu2 yg bakal dikorbankan tidak senang duduk sehinggakan banyak lembu yang terpaksa diangkut dengan bajak utk ke tempat penyembelihan. Alhamdulillah, nama aku dimasukkan dalam salah satu drpd 7 bahagian seekor lembu yg dikorbankan. Rasa terharu bila nama aku disebut sebelum aktiviti penyembelihan dilakukan.

Oklah aku rasa itu je yg aku nak kongsikan ttg pengalaman aku sewaktu sambutan aidiladha baru2 ni. Di bawah antara gambar2 yg sempat aku ambil utk tatapan kalian.

Kemeriahan sambutan aidiladha di kg aku

Sempat berposing...huhu

Lembu yg terpaksa diangkut menggunakan bajak

Bersama wakil rakyat, YB Dato' Lillah Yassin


6 comments:

LORD ZARA 札拉 said...

pergh~
ada baju siap lagi tu~
tapi memang tak menahan, warna merah~
hehehe~

geminyst said...

special sungguh lembu tu naik tractor lagi....siap duk bersimpuh plak tuh.....

Frazi A said...

gegeh sgt, ada sponsor baju..sib baek x dsondol lembu pkai kemerahan..

nor said...

sonok pglmn tu..tp saye ni kecian...xleh tgk,hihi...
tp ade pglmn jgk thun ni...mse kat kubur arwah atok, ade sekor lembu terlepas...mmg takut tp "blagak" biase je..mak pla pkai baju merah...bile die makin dkat.rase takut...bile org tgkp die guna tali...die keja balik smpi tcbut batu nisan kat c2..patah dahan pokok dibuatbye..mase tu mcm nak tcabut jantung...bace yaasin pun tersekat-sekat...alhamdulillah...akhirnya kami sekeluarga dpt tamatkn bacaan yaasin utk arwah atok =)

Dilla Yusof said...

Wah, Halim samo hensom dgn YB Lillah Yassin tu.. Kek mano buek program ni? Hebat tul, sampai lombupun nak trekta.. umangai... Caya lah orghang Jompo.

Anonymous said...

belajar banyak

Related Posts with Thumbnails