Wednesday, September 29, 2010

Terbukti umur adalah sekadar angka

Dua tahun lepas
Aku menyelia pelajar praktikal di sebuah sekolah menengah
Sebelum menyelia
Lapor diri di bilik pengetua sekolah
Belum pun sempat aku duduk, pengetua bersuara
”kenapa daftar lambat? kawan2 awak semua dah seminggu menjalani praktikal”
Disangkakan aku pelajar praktikal yang lewat mendaftar
Dalam kepala, fikiranku berserabut mencari jawapan kepada soalan itu,
Jawapan yang rasional
Jawapan yang tidak memalukan pengetua tersebut
Akhirnya aku menjawab
”bukan puan..saya sebenarnya dihantar ke sini untuk menyelia..saya penyelia pelapis..yang masih belajar utk membimbing..yg bakal menggantikan penyelia senior...”
Aku senyum..tidak menampakkan riak berlagak
Menunjukkan kesungguhan dan keyakinan
Dan akhirnya pengetua tersenyum bangga

Hujung dua tahun lepas
Aku diarahkan menjadi pegawai pengiring
Sekumpulan pelajar ke pertandingan rekacipta
Di nun utara semenanjung malaysia
Sampai di meja pendaftaran
Aku mahu mendaftarkan pelajar-pelajar yang berada di bawah tanggungjawabku
”saya mahu daftar penyertaan” aku mula bersuara
”dik, mana pensyarah pengiring..suruh dia yg dtg ke sini”
Dengan memakai baju kemeja berlengan panjang
Segak bertali leher
Nampaknya masih belum terserlah gaya seorang ahli akademik
Hmm..

Pertengahan tahun lepas
Aku berada di pejabatku di fakulti
Penghawa dingin tidak berfungsi
Pintu bilik kubuka luas-luas
Badan berpeluh
Lalu ku duduk di kerusi pelajar yang mengadap ke pintu
Agar kedinginan angin dapat kurasa
Tiba-tiba seorang pelajar mengetuk pintu
”lecturer bilik ni pergi mana?”
Tersentak..
”x tahulah..barangkali pergi ke tandas kot”aku menjawab selamba
Arghh..geramnya..patutnya pelajar universiti pun kena dapatkan tandatangan pendidik sewaktu orientasi..
Macam orientasi di sekolah, pelajar junior kena dapatkan tandatangan pelajar senior

Beberapa hari lepas
Aku mahu memulangkan satu barang universiti yang baru kupinjam
Ada dua jenis kaunter
Kaunter pelajar dan kaunter staf
Kaunter pelajar panjang barisannya
Kaunter staf tiada orang
Ku pintas barisan pelajar
Sampai di pintu masuk, disangkakan aku memotong barisan,
seorang pengawal berkata
”dik, sila beratur”
”saya staf encik” dengan penuh rendah diri aku menjawab
Lalu aku dilepaskan
Sampai di kaunter pemulangan
Belum sempat aku bersuara
”dik, kaunter pelajar di sebelah sana”
Arghhhh tidak..sekali lagi..
Hmm..xpelah aku pasrah

Apa-apa pun
Aku bersyukur ke hadratNya
Terbuktilah umur adalah sekadar angka
Apa-apa pun aku mengharap
Agar bila aku berjalan dengan si dia di mana-mana
Orang tak menganggap aku berjalan dengan kakakku..
Oppsss...sorry!!
Hehe..

4 comments:

zonaku said...

nk ngaku diri nampak muda... tp secara halus kannnnnnnnn

heheheheee

♥CIK SHA♥ said...

awet muda la ni ek??hahaha...

r.k said...

apa rahsia encik staff Universiti ? :D

Amira Amair The Poyos said...

haaa...nak kata dia nmpak muda la tu..
hahahahhaa

Related Posts with Thumbnails