Saturday, December 19, 2009

Fakta2 menarik lawatan ke China

Salam semua...


Sebagaimana dijanjikan, aku ingin berkongsi cerita ttg pengembaraan aku di Negara China baru2 ini.. aku sbnarnya menyertai Global Outreach Program..plan asal sbnrnya nak ke Beijing..wbgmanapun disebabkan salji yg tebal di sana, kami menukar plan utk ke Guangzhou dan Shenzhen..dan sbg org yg suke travelling aku pastikan aku x ketinggalan utk sertai program tsb dan ternyata lawatan aku x sia2...penat tapi bestt...

bergambar kenang kenangan dgn pakcik penjual lempeng telur


Sepanjang berada di negara tembok besar itu, byk benda2 baru yang aku pelajari..pendidikan, pembangunan, budaya dan banyak lagi..banyak fakta menarik yg aku dapat sepanjang berada di sana..berikut aku senaraikan fakta2 menarik berdasarkan kpd pemerhatian aku berada di kota Guangzhou dan kota Shenzhen, China..

1. Kota Guangzhou dihuni oleh seramai 14 juta penduduk daripada 1.4 billion penduduk China (China merupakan negara yg paling ramai penduduk di dunia)..jumlah ini lebih separuh daripada jumlah penduduk malaysia (26 juta)

2. Guangzhou merupakan bandar ketiga terbesar di China dan bandar terbesar di selatan China. Guangzhou telah terpilih untuk menjadi tuan rumah temasya Sukan Asia 2010

Guangzhou juga dikenali sbg kota kambing

3. Penduduk China tidak boleh memliki lebih drpd seorang anak. Jika tidak, mereka akan didenda sebanyak 70000 yuan (RM35000) utk setiap anak. Dan disebab itulah kita akan jarang bertemu dgn kanak2 mahupun kedai pakaian kanak2 di bandar2 besar China termasuklah di Guangzhou

4. Motosikal
tidak dibenarkan sama sekali utk digunakan di kawasan bandar. Mula2 aku agak pelik sebab tiada langsung motosikal di kawasan bandar. Basikal yg memiliki nombor plat dibenarkan untuk menggantikan motosikal. Menurut tourist guide yg mengetuai rombongan, tujuannya adalah untuk mengurangkan pencemaran dan juga membendung gejala ragut.

di hadapan tugu peringatan sun yat sen


5. Kota Guangzhou juga dikenali sbg kota kambing. Sepanjang kami berada di sana, tidak kiralah makan tengahari mahupun makan malam, kami disajikan dengan lauk dan satay kambing..

6. Harga pen drive bersaiz 600GB hanya berharga 50 yuan iaitu bersamaan dgn RM25. Fakta yg menarik bukan? Tapi kena check dulu sbb ada beberapa peserta yg tertipu kerana apabila check di hotel, kapasiti pen drive tsb hanyalah 0GB..hehe...tipah tertipu....Walaubagaimanapun aku tak sempat nak beli banyak gadget menarik di sana kerana kekurangan wang. Kat sana susah nak cari money changer. Mmg menyesal tak tukar duit Malaysia byk2 sebelum berlepas.

di masjid tertua di Guangzhou


7. Penduduk China berkomunikasi dalam bahasa cina. Jadi agak sukar untuk kami tawar menawar semasa urusan jual beli dijalankan. Perkataan bahasa inggeris yg selalu mereka gunakan ialah "cheap, cheap, cheap", "good quality" dan "last, last, last price"..tu je..yg lain mereka guna bahasa cina..nasib baik ada peserta cina yg boleh jadi translator.

8. Kota Shenzhen iaitu destinasi kedua yg kami lawati hanya dipisahkan oleh sebatang sungai dengan Hong Kong. Walaubagaimanapun kami tidak dibenarkan untuk ke Hong Kong kerana visa kami hanya untuk lawatan ke China shj..xpe..next time ade rezeki boleh ke Hong Kong pulak..

di South China Normal University

9. Kota Shenzhen merupakan antara bandar paling pesat membangun di dunia

bergambar di salah sebuah taman di Shenzhen


10. Kalo mahu membeli sesuatu kena pandai tawar menawar..ada tips sebenarnya kalo mahu tawar menawar..pjg ceritanya kalo mahu dikongsi di sini.

berlatarbelakangkan kota Hong Kong

di Shenzhen International Airport utk berlepas pulang


Nota kaki:

*sempat gak beli 2 biji helicopter remote control berharga 60yuan (RM30)
*beli jade tp x beli sutera

3 comments:

Penawar said...

best kn dpt jln2 ngra org.....t'ingn nk g...tp...kna kmpul duit dlu...;p

miss dayana said...

two thumbs up utk entry kali ni..best bangat....huhuhu...saye nak dok cete pasal trip ni pun x nyempat2..hehehehe.... jgn lupe anta kat berita harian tu tau en.halim.. sy tunggu..;)

Unknown said...

saya nk buat visiting program ke sana. ade contact number student di sana? kalu sudi emailkn di aqliahkadir@gmail.com

Related Posts with Thumbnails