Tuesday, December 8, 2009

Puisi Peribadi Seorang Lelaki Dalam Misi Mencari Sang Puteri Bergelar Isteri

Salam semua.....

Pernah tak korang asyik ditanya dengan soalan yang sama pada tempat dan dari orang yg berbeza?? Huhu..yup, aku selalu ditanya dgn soalan yg sama berulang kali tidak kiralah di mana jua aku berada..haha..kalau aku balik rumah, mak selalu tanya..kalau aku balik kampung, atok dgn maktam pulak tanya, kat tempat kerja, akak2 kat ofis rajin bertanya..kawan2 aku pulak sibuk nak menggossipkan aku..so nak tahu ke soalan ape yg aku selalu ditanya?? Soalannye ialah bila aku nak kahwin??? Mmg betul2 soalan cepumas..jadi sajak di bawah kuciptakan khas untuk menjawab soalan tersebut..


Tatkala aku terasa sunyi
Aku sering tertanya sendiri
Apa yang bakal terjadi
Dalam sepuluh tahun lagi
Apakah akan ku miliki
Satu, dua, tiga atau empat isteri
Tapi siapakah bakal isteriku nanti
Adakah dia secantik bidadari
Adakah dia seanggun permasuri
Adakah suaranya semerdu Siti
Bagaimana pula anak yang menjadi penyeri
Berapakah putera, berapakah puteri

Tatkala aku bersendirian
Aku memasang angan-angan
Bagaimana agaknya kehidupanku kemudian
Adakah akan ada di sisiku seorang perempuan

Yang halal di sisi Tuhan

Yang sah dengan ikatan
Dia bukan jenis mata duitan
Dia memilih bukan kerna kedudukan
Tetapi perempuan itu seorang insan
Yang setia menjadi peneman
Yang sudi berkongsi liku-liku kehidupan
Yang bersama menghadapi cabaran
Dengan penuh kesabaran
Dengan penuh ketabahan

Mak juga selalu bertanya
Belum ada lagikah teman istimewa
Sedangkan adik bongsu sudah berpunya
Inikan pula aku yang paling tua
Kadang rimas juga dibuatnya
Tapi nak buat macam mana
Puas otakku cuba mereka cerita
Akhirnya aku tetap menjawab juga
Dengan rasa penuh bangga
Kujelaskan mahu tumpukan kerjaya
Kukatakancome on lah mak, abg masih muda’

Sesungguhnya jauh di sudut hati
Ku terus panjatkan doa kepada Ilahi
Semoga jodohku bakal kutemui
Untuk bertemu dengan sang puteri
Yang cantik budi pekerti
Yang lembut hati dan budi
Yang indah mata memerhati
Dan dalam masa yang sama ku teruskan mencari
Dengan ikhlas dan berhati-hati
Dengan bersungguh kutekadkan diri
Untuk bersua dengan seorang bidadari
Ku terus dan terus mencari tanpa henti
Kerna ku tahu hidup ini takkan bererti
Tanpa wujudnya di sisi
Seorang wanita bernama isteri


Sape yg xnak ade awek...huhu


Nota kaki:
*Ada orang kata life is easy
Tapi mudahkah mencari bakal isteri
Yang bukan untuk bersama sehari
Tapi untuk sehidup dan semati
*xde sesape nak kenalkan aku dgn seseorg ke? huhu

16 comments:

nor said...

wah..jiwang jgk en.halim ni upenye...hihi...sy da agk da soalan tu..sbb akk pun slalu kna tnya cm2...heheh..en.halim, jodoh kena cari..xleh tggu je...heeeee~~~

Anonymous said...

salam... en halim... huhu.. touching gak bace sajak tu.. pape pun congratz... perfect!!!...

cume bile bercakap ttg jodoh... sudah tentunya ia adalah kuasa Allah... walau apepun yg kite lakukan tp bile dah termaktub bhw Jodoh kite blum smpai... kite perlu redha... tp jgn pule menyerah...

berusaha, berdoa dan bertawakal..
apa yg dihajati akan dimakbulkan.. amin...

halim said...

salam..
thanks pada nor dan Anonymous..yup..jodoh di tangan Allah..ape yg perlu saya lakukan ialah usaha dan jgn terus mendiamkan diri..then kena tawakkal..

faye said...

hi..salam....huhu nak bg comment kat shout box tp x lepas...btw tq to be my follower...huhu keep in touch yea...

Anonymous said...

to abang halim...jgn sedey2 ye...i know how u feel..
Adik percaya sumenye takdir di tgn Allah...kte sbgai hambaNya, perlu berusaha takat mane kemmpuan kte ada...mgkin btul, jodoh tak dtg bergolek...tp biarlan ia dtg sndri dgn keadaan yg baik & trima seadanya...dgn usaha yg kte lakukan serta doa yg kte panjatkn....insyaAllah, abg halim akn ketemu jodoh abg halim tu...ok?

chaiyok2!! gambate!! =)

Anonymous said...

jiwang karats tol la adik halim ni...hehe

slalu gak kna tnye soalan tu..cam soalan wajib tnye jer bile cuti2 camni..

masalahnye xkan nk suh akk gi minang pakwe sndri kot..hehe kan masalah dh jd problem... :)

Anonymous said...

to anonymous on December 10, 2009 9:34 AM

FYI, i'm not adik kndung abg halim...gelarkn diri sbgai adik je...so, akk dh salah org...huhuhuhu... =p

hmm..tak salah pmpuan gi pinang lelaki...siti khadijah dulu pn gi pinang Rasulullah...tp klu pompuan yg gi pinang, die hndaklah gi seorg diri utk membawa hajat tu, tidak mmbawa rmbongan mcm lelaki wt pd pmpuan...tu je bezanye...sbnrnye tak jd masalah pn klu pmpuan gi pinang lelaki...sbbkn nk ikut adat, so mengangggap bnda tu jd problem...pd sunnahnye, tak salah pn....kn abg halim??

Anonymous said...

to anonymous on December 10, 2009 10:06 PM

FYI, i'm not mentioning u la..i call halim tu 'adik halim' la..hehe

ZihNuN FaTiN said...

tersentuh baca sajak encik halim..hehe..

jgn risau, jodoh pasti ada..dah tiba masa mesti ia dtg dgn sendirinya..=)

zara said...

wahhhhh teror bersajak~

Penawar said...

kreatf r...sjak yg bw mksd t'sndri...1st lwt blog ni,mmg mnrik...

bungakuning . said...

jodoh kita kena mencari ,
perempuan sekarang macam2 perangaiye . hihi .
cari la yang baik , muka tak seberapa xpe , asalka leh jaga rumahtagga dengan elok .

bungakuning . said...

jodoh kita kena mencari ,
perempuan sekarang macam2 perangaiye . hihi .
cari la yang baik , muka tak seberapa xpe , asalka leh jaga rumahtagga dengan elok .

MiSz HuNNy LuV To sMiLE :) said...

salam...ehehe~
saye paham perasaan incek halim...
saye yang baru 23thn ni pon ummi dah bising tanye takde boifren ke?
adoi~ siap suh mandi bunge tau..
hihihi~
but its ok..org nye akan datang jugak...
cume mase nye kite xtau bile...
(^-^)v

dk-mie said...

huhuhu..rasa terpanggil nak mengomen kat sini. Hhahha! situasi mu itu persis sama macam sy punye situasi. Mane2 pegi owang duk soal benda yang sama. Yang mak lak macam tak sabar2 nk wat kenduri kawin.

Jawapanku suda standard "kalau saya ni lelaki dah lame dah gi masuk mminang si dia tu" ahahahah..tp ape boleh buat. duk menunggu laaa

amalina afif afandie said...

wah.. touching..
:)

Related Posts with Thumbnails