Thursday, December 3, 2009

RESPECT: kalo mahu dihormati, kenalah menghormati

Salam semua

Hari ni aku nk bincangkan ttg RESPECT a.k.a HORMAT. Barangkali ramai antara kite yg mahu diri mereka dihormati, btul x? Tapi sebenarnya, kalo kite mahu dihormati, kite sendiri yg terlebih dahulu perlu menghormati org lain..tidak kirelah mereka itu makcik cleaner, pak guard, pekerja kilang dsbg..apabila kite menghormati org lain, maka akan wujudlah sifat rendah diri, belas kahsian dan sebagainya dlm diri kite. Pengalaman aku contohnya, apabila aku terpandangkan makcik2 cleaner di kolej mahupun di fakulti, wujud rasa kahsian aku pd mereka. Mereka bekerja keras demi mencari duit yg halal utk menyara keluarga. Kemudian akan wujud rasa rendah diri apabila kita bayangkan kalau kite atau mana2 ahli keluarga kita berada di tempat mereka.

Respect a.k.a hormat akan mwujudkan sikap tggungjawab, positif, simpati, mengambil berat dan menjadikan kite lebih berfikir akan sesuatu

Begitu juga apabila kita memandu kenderaan. Aku yakin ramai antara kita yang tertekan apabila mengekori kenderaan yg dipandu oleh kaum hawa atau individu yg masih bertaraf "P". Golongan ini juga perlu kite hormati. Dulu aku juga sedikit baran apabila memandu mengekori kenderaan yang dipandu oleh kaum hawa. Lama-kelamaan aku berfikir, buat apa aku marah2. Aku cuba utk berfikiran positif. Kita dahulu pun bukan bagus sgt sebab dulu kite juga pernah memandu dengan taraf "P". Jadi bagilah mereka peluang untuk belajar. Jalan raya pun bukan kita seorang yg punya.

Begitu juga dengan pak guard. Mereka perlu kita hormati. Mereka berkerja untuk menjaga keselamatan sesuatu institusi tertentu. Mereka sanggup berpanas dan berhujan untuk mengawal keselamatan dan keluar masuk sesebuah institusi. Jadi hormatilah pekerjaan mereka. Jangan asyik merungut kalau kita ditahan, disaman dan sebagainya kerana mereka cuma menjalankan tanggungjawab yg telah diamanahkan ke atas mereka.

Respect : GIVE IT TO GET IT!!!!

Jadi saling menghormatilah sesama kita sebagai manusia di atas muka bumi ini. Ingat, kita bukan hanya perlu menghormati org yg lebih tua daripada kita ataupun mereka yg mempunyai kedudukan yg lebih daripada kita, malah semua org di dunia ini mempunyai hak untuk dihormati. Jadi fikir-fikirkanlah!!!!!

Respect

Nota kaki :

*sbg pensyarah, aku kene respect students aku..btul x anak2 murid??

5 comments:

Unknown said...

what u give..u get back

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

yup!!

agree~

=]

Anonymous said...

agree too..remember...
what goes around, comes around...

Hilmi Hamzah said...

Respect is to be earned :)

Anonymous said...

nsib baik la org tu xbaran time trpaksa tlg student dier tuko tyar kete..hehe

thanx ya :)

Related Posts with Thumbnails